کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  پنج‌‌شنبه، ۱ آذر‌‌ماه ۱۴۰۳ | Thursday, November 21, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون دانشنامه آرشیو درباره ما تماس با ما
 

با دانستن ۷ نکته عمر لاستیک خودرو خود را زیاد کنید

  همانطور که پاهای شما بعد از یک پیاده روی طولانی خسته و رنجور می‌شوند، لاستیکهای خودروی شماهم به مرور زمان فرسوده می‌شوند. اما آیا این فرسودگی دراثر عادات بد رانندگی بوجود می‌آید؟ معمولا اینطور نیست، بلکه استفاده از لاستیکها به طور طبیعی می‌تواند به بالارفتن سن آنها منجرشود. از سوی دیگر لاستیکهای معیوب درهنگام رانندگی می‌توانند شرایط مصیبت باری را برای شما رقم بزنند، باعث شوند کنترل خودرو از دست شما خارج شود یا باعث شوند در وسط جاده گیر بیافتید و نتوانید سر موقع به مقصد برسید.  

 یک‌‌شنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸:۰۶|

لاستیک قدیمی خودرو
لاستیک های دهه هفتاد به لاستیک های نخی معروف بودند. چرا که پوشش رویی این لاستیک ها از نخ های ابریشم تشکیل می شد. و حتی امروز هم بسیاری از افراد مسن همچنان بر کارایی و کیفیت مناسب این تایرها تأکید دارند. اما پیشرفت علم و تکنولوژی سبب شد تا لاستیک های سیمی جایگزین لاستیک های نخی شوند.

لاستیک های سیمی
لاستیک های نسل جدید با نام سیمی یا رادیال شناخته می شوند. البته این مدل لاستیک ها از اواخر دهه 70 نیز به تولید رسیده بودند. لاستیک های رادیال دارای سطح مقطع پوشیده شده از سیم های متقاطع استیل هستند که باعث می شود تحمل فشار و سرعت در دورهای بالا افزایش یابد. همچنین نسبت به لاستیک های قبلی (نخی) عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

اکثر رانندگان، خودروهای خود را برطبق عادت روزانه و بدون کوچک‌ترین توجه به وضعیت لاستیک آن که نقشی بسیار مهم در کیفیت رانندگی و ایمنی خودروها دارد، مورداستفاده قرار می‌دهند. با رعایت و انجام این 7 نکته عمر لاستیک خودرو خود را زیاد کنید.

1- باد چرخ‌ها را وقتی سرد هستند تنظیم کنید 
توجه داشته باشید تغییر دما باعث می‌شود فشار باد لاستیک عوض شود، هر 5 درجه تغییر در درمای هوا، 1 psi در فشار باد تایر تغییر ایجاد میکند، یعنی کاهش دما به مقدار 15 درجه سانتی گراد 10 درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت. 

خود لاستیک‌ها نیز به مرور کم باد می‌شوند. مثلاً هرماه به طور متوسط، لاستیک خودرو 2 psi از فشار باد خود را از دست می‌دهد که در هوای گرم این کاهش فشار با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد. 

در خصوص تنظیم باد تایرها مهم است بدانیم که هیچ کس با نگاه کردن به تایر (به خصوص تایر رادیال) نمی‌تواند بگوید لاستیک کم باد است یا خیر زیرا از لحاظ ظاهری حتی 50 درصد کم باد بودن هم قابل تشخیص نیست. 

برای اطمینان از تنظیم بودن فشار باد باید یک درجه باد مرغوب خریداری کنید. معمولاً درجه‌های باد که آپاراتی‌ها به کار می‌برند دقیق نیستند زیرا به طور دائم در معرض ضربه اند و به طرز صحیحی نگهداری نمی‌شوند. ضمن آنکه فشار باد باید در حالت سرد اندازه گرفته شود یعنی خودرو حداقل سه ساعت متوقف بوده و یا کمتر از 2  کیلومتر طی مسیر کرده باشد. معمولاً در حالت نرمال رانندگی دمای لاستیک تا 35 درجه سانتی گراد افزایش می‌یابد. پس اگر شما تا آپاراتی برانید، درعمل آنجا فشار باد به صورت دقیق اندازه گرفته نخواهد شد، پس بهتر است با درجه باد خانگی خود آن را امتحان کنید.

2- تایرها را از لحاظ فرسایش غیرمتقارن بازدید کنید
هرگونه ساییدگی غیرمعمول می‌تواند نشانی از بروز اشکال در سیستم فرمان و تعلیق باشد. برای عیب یابی در لرزش غربیلک فرمان لاستیکها وآج لاستیک‌ها و ساییدگی آنها بسیار مهم بوده و می‌تواند باعث این عیب شود. لاستیک‌های جلو بسیار مهم هستند. آج تایرها، کیفیت آنها و نحوه قرارگیری‌شان می‌تواند در بسیاری از پارامترها تاثیر بسیار زیادی بگذارد. حتی تفاوت میزان آج لاستیک چپ و راست می‌تواند غربیلک را تا حدودی بلرزاند. پس در کیفیت لاستیک‌های خودروی خود دقت کنید تا از عوارض آن به دور بمانید.

3- اگر خورده شیشه، شن و سایر اجسام خارجی لابه لای آج‌ گیر کرده باشد، آن را خارج کنید 
این اجسام می‌توانند به تدریج در لاستیک فرو روند و سبب بروز نشتی باد از آن شوند. 

4- تنظیم بودن چرخ‌ها 
تنظیم بودن چرخ‌ها به معنی آن است که همه چرخ‌های خودرو نسبت به محور اصلی آن کاملاً عمود و در یک راستا باشند، در غیر این صورت لاستیک نمی‌تواند به خوبی به گردش درآید و مقداری از انرژی صرف کشیده شدن آن می‌شود که ضمن افزایش سوخت، عمر لاستیک را کم می‌کند. 

برای اطمینان از تنظیم بودن چرخ‌ها خودرو را در محل مسطحی مانند یک پارکینگ خلوت به حرکت در آورید، به آرامی فرمان را رها کنید، نباید فرمان به هیچ سمتی بکشد. تنظیم فرمان و چرخ‌ها باید حداقل هر 25 هزار کیلومتر یا سالی یکبار انجام شود. 

5- بالانس تایرها
به طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود 20 کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد به اصطلاح گفته می‌شود چرخ بالانس نیست. تغییری ناچیز به اندازه 14 گرم در این 20 کیلو سبب می‌شود خودرو هنگام حرکت مرتعش شود. 

اگر در فرمان لرزش احساس می‌کنید احتمالاً چرخ‌های جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش می‌بینید چرخ‌های عقب از بالانس خارج شده‌اند. لازم است با مراجعه به آپاراتی هر 20 هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخ‌ها اطمینان پیدا کنید. فراموش نکنید در یک شاهراه که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هر تایر حداقل 14 بار در ثانیه در حال چرخیدن است. بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما نیز خواهد شد.

6- جابه جا کردن چرخ‌ها 
بهتر است هر 8 تا 10 هزار کیلومتر، جای لاستیک‌ها را با یکدیگر عوض کنید، به این دلیل که لاستیک های جلو سریعتر ساییده می شوند زیرا وظیفه چرخش خودرو در پیچ‌ها را نیز انجام می‌دهند، به خصوص اگر خودروی شما اکسل جلوست، سایش سریع تر رخ می‌دهد. نحوه تعویض لاستیک‌ها با یکدیگر در دفترچه راهنمای خودرو درج می‌شود. البته زیاد شنیدیم که لاستیکهای جلو مهم تر از عقب هستند ..این درسته که لاستیکهای جلو فقط عمرشون کوتاهتره وزودتر فرسوده میشوند ولی اگر لاستیک عقب بترکد خطر بیشتری دارد وقتی میگوییم لاستیکها ضربدری عوض شود فقط برای این است که چون سایش تایر جلو بیشتر است مدتی با لاستیک عقب عوض شود وبعد از مدتی هر چهار لاستیک عوض شود نه اینکه لاستیک که عمر خودشو کرده و آجی نداره بزاریم برای عقب و لاستیک بهتر را برای جلو ...این کار خطرناکه ....

7- نگهداری لاستیک 
لاستیک را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی که از نور مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید، حرارت، موتورهای الکتریکی (به دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربن‌ها (برش‌های نفتی) دور باشد. اگر لاستیک را روی رینگ نگه می دارید، باد آن را روی 15 psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود. 

چه زمانی به لاستیک نو نیاز داریم؟ 
هنگامی که آج رویه به 6.1 میلیمتر کاهش یابد باید لاستیک را عوض کرد.اطلاع از ارتفاع آج اغلب با درجه مخصوص عمق سنج آج انجام می‌ شود. 


 

با دانستن 7 نكته عمر لاستيك خودرو خود را زياد كنيد

دانشنامه | آموزشی

کد محتوا: ۶۲

ارسال: یک‌‌شنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸:۰۶

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰:۱۳

کلید واژه‌‌ها: لاستیک، لاستیک خودرو، افزایش عمر لاستیک خودرو، انواع لاستیک خودرو

نوع: دانشنامه

موضوع: آموزشی

فرستنده:

منبع:

پیوند:

بازدید: ۵۴۵۰

زبان: پارسی

(۳ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...


 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

با ما تماس بگیرید

آموزشگاه رانندگی پیروز


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، بزرگراه نواب صفوی، خیابان هلال احمر، شماره ۲۹۰

تلفن: ۵۵۶۷۳۹۲۹ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@piroozds.com

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی پیروز محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی